Izabrani dobitnici nagrada 3. Festivala "Teatar na raskršću"

|   Život
Treći pozorišni festival balkanskog kulturnog prostora ,,Teatar na raskršću“, koji se i ove godine održava u vanrednom terminu od 5. do 12. septembra 2022. godine u Narodnom pozorištu Niš, sinoć je završen svečanom dodelom nagrada i izvođenjem predstave U raljama života, u režiji Andreja Nosova, Beogradskog dramskog pozorišta i Beoarta, koja je odigrana u čast nagrađenih.
Foto: televizija Kopernikus

 

Odluke o nagradama donosio je stručni žiri festivala, žiri okruglog stola kritike i novinarski žiri.

Stručni žiri u sastavu: predsednik Vasil Vasilev, reditelj i upravnik Nacionalnog teatra “Ivan Vazov” u Sofiji, prof. dr Nenad Novaković, ekspert za elektronske medije i menadžment u kulturi, prof. mr Žanina Mirčevska, dramaturškinja, dramatičarka i profesorica na UL APRFT iz Slovenije, Tatjana Radišić, kostimografkinja i Dušan Kovačević, glumac i umetnički direktor JU Gradskog pozorišta u Podgorici, doneo je sledeću odluku:
Nagrada za najbolju predstavu dodeljuje se predstavi “Orač i smrt”, autora Johanes fon Tepla, u režiji Silviju Purkarete, u produkciji Narodnog pozorišta u Jašiju, Jaši, Rumunija
Disput između “Orača i Smrti”, na prvi pogled u “monodramskoj” formi u kamernom prostoru, je zapravo pravi pozorišni spektakl, koji unutar beskonačno bogatog znakovnog sistema i perfektnosti svih scenskih elemenata predstavlja vizuelni pozorišni esej o čoveku i smrti, kao apsolut svih istina.
Nagrada za režiju dodeljuje se Branislavu Mićunoviću za predstavu “My name is Goran Stefanovski”, Dramski teatar Skoplje
Prihvatajući se nimalo lakog materijala sastavljenog od kompilacija dela Gorana Stefanovskog, reditelj se hrabro hvatao u koštac sa svim dramaturškim i scenskim izazovima i na sebi svojstven način u originalnom rediteljskom rukopisu, ideju borbe čoveka na ovim prostorima i njegovog bega od istih, dosledno sprovodi uz pomoć izvanrednih scenskih i glumačkih rešenja.
Nagrada za glumačka ostvarenja:
Nagradu za najbolju žensku ulogu dodeljujemo Selmi Alispahić u predstavi “Anđeo uništenja“
Svedenim glumačkim sredstvima, precizno i dosledno, Selma je publici na divan način primakla sliku sveta koji predstavlja i ideju spisateljice i rediteljke.
Nagradu za najbolju mušku ulogu dodeljujemo Kalinu Kirilu u predstavi “Orač i smrt”.
Igrajući u dva medija i na sceni i ispred kamere, Kalin preciznim izborom glumačkih sredstava rešava najteže filozofske teze samog glumca, dajući stopostotnu veru u ne baš lako scensko delovanje.
Nagradu za najbolju mladu glumicu dodeljujemo Andrei Verebaš, Blanki Horvat, Dini Dedović i Timei.
Ova nagrada se deli na ženski deo ansambla predstave Vitezovi Lake male zbog ujednačenosti u igri, preciznosti u izrazu, kao i za plesne i pevačke sposobnosti, što ove glumice raskošnog telenta preporučuje za velika glumačka ostvarenja.
Nagradu za najboljeg mladog glumca dodeljujemo Borisu Kučovu, Davidu Bubošu i Gaboru Mesarošu
Ova nagrada se deli na muški deo ansambla predstave “Vitezovi Lake male” zbog ujednačenosti u igri, preciznosti u izrazu, kao i za plesne i pevačke sposobnosti, što ove glumce raskošnog talenta preporučuje za velika glumačka ostvarenja.
Nagradu za scenografsko ostvarenje i vizuelnu dramaturgiju dobijaju Dragoš Buhađiar i Andrej Kozlak, za video-dizajn i vizuelnu dramaturgiju u predstavi “Orač i smrt”, autora Johanesa fon Tepla, u režiji Silviju Purkaretea, u produkciji Narodnog pozorišta u Jašiju, Jaši, Rumunija.
Celokupni vizuelni izraz i ikonografija je zapravo suština dramaturgije ove predstave i ujedno i dodatni lik u celoj priči. Savršena tehnička perfekcija stvara znakovnu mrežu, koja je sama misaona suština ovog spektakla.

Nagrada za kostimografsko ostvarenje dodeljuje se Marini Sremac za predstavu “Vitezovi Lake male”.
Promišljeni, elegantni i glamurozni kostimi dosledno prate dramaturgiju i mnoštvo ideja u ovoj višeslojnoj predstavi.

Nagradu za originalnu scensku muziku dobija Arpad Serda za Vitezove Lake male.
Raskošna muzika koja daje spektakularnost samoj predstavi, a u svrsi scenskog izraza i rediteljeve ideje, kod gledaoca otvara još jednu dimenziju predstave.

Nagrada za scenski pokret dodeljuje se Timei Filep za “Vitezove Lake male”.
Pokret i koreografija u ovoj predstavi postavljeni su od samih znakova, blage svedenosti glumaca, do najatraktivnijih plesnih i akrobatskih zahvata i u mnogome doprinose raskošnosti scenske izvedbe mladog ansambla.

Specijalna nagrada dodeljuje se za koncept predstave Vitezovi Lake male.
Reditelj Urban zajedno sa svojim autorskim timom, na jako inteligentan način, kroz veliku dozu autoironije i potencirajući vulgarnost do apsurda, otvara veliko polje za razmišljanje o pozorišnoj onaniji kojom smo nažalost sve više okruženi u ovom vremenu, te nesebično deli sa nama želju za renesansnim pozorištem, koje nam možda nedostaje.

Žiri okruglog stola kritike u sastavu: prof. dr Milivoje Mlađenović, Sombor, pisac i teatrolog, dr Dejan Petković, teatrolog, Zorana Kralj, pozorišna producentkinja, Nataša Gvozdenović, novinarka i pozorišna kritičarka, dr Sašo Ognenovski, pozorišni kritičar, Olivera Milošević, novinarka i teatrološkinja i Bojan Munjin, novinar i pozorišni kritičar doneo je sledeću odluku:

Nagrada Okruglog stola kritike za najbolju predstavu dodeljena je NU Dramskom teatru Skoplje, Skoplje, za predstavu “My name is Goran Stefanovski”.

Žiri novinara u sastavu: predsednik Miljana Nikolić- RTV Belami, Tatjana Nježić – Blic i Sonja Todorović Šegrt - Radio Beograd 2 doneo je sledeću odluku:
Nagrada novinarskog žirija za najbolju predstavu dodeljena je Pozorištu Deže Kostolanji za predstavu “Vitezovi Lake male”.
Svake hvale vredna predstava u kojoj kroz razgaljujuću raspevanost i razigranost zapravo odjekuje snažna kritika, ironija, samoironija, preispitivanje; od umetničkih dilema kao i uloge, mesta, pozicije, društvene (ne)odgovornosti glumaca tj. umetnika, do akutnih pitanja političkog života... Urbanovski ubojito a iznenađujuće veselo.